Osobní zodpovědnost politiků?

3. 06. 2010 22:50:00
Politici svými zájmovými rozhodnutími často připraví státní pokladnu, a tím nás všechny, o miliony nebo dokonce o miliardy. Nikdy za to nebývají hnáni k zodpovědnosti, i když se na ně dá ukázat prstem, jako např. v Holešově, kde je do země zakopáno půl druhé miliardy korun.

Stranické či skupinové zájmy bývají v parlamentu, senátu, krajských a místních zastupitelstvech prosazovány velmi intenzivně bez ohledu na to, že důsledky stojí daňové poplatníky spoustu peněz, vynaložených obvykle zcela zbytečně. Konkrétní viníky, mající na svědomí promrhané miliony či miliardy a které lze snadno dohledat, nikdy nepostihne žádný trest. Osobní zodpovědnost politiků za politická, či spíše zájmová rozhodnutí, se u nás jaksi nenosí, protože k tomu není politická vůle. Alespoň donedávna nebývala. Proč osobní odpovědnost, když se přece jednalo o veřejný zájem! A tomu má občánek věřit! Jenže lidé nejsou hlupáci, vážení politici nejrůznějších úrovní!

Následné dopady na skutečné veřejné zájmy jsou známy a projevují se tak, že v Evropě i ve světě jsme oprávněně zařazeni do skupiny zkorumpovaných států. Obvyklým zastíracím manévrem od místních a městských zastupitelstev až po parlament, bývá odvolávání se na to, že myšlenka, záměr lokální či státní, byly v dobrém úmyslu, ale bohužel toto nevyšlo, poněvadž objektivní příčiny byly velmi výrazné. A potom se často hledají řešení, která daňové poplatníky budou stát další náklady, nehledě na to, že další škody vzniklé na základě nekompetentních zájmových rozhodnutí politiků, které však nejsou okamžitě vyčíslitelné, mohou daleko větší.

Příkladem může být vybudování průmyslové zóny v Holešově. Jedním z rozhodujících impulsů pro vybudování této zóny byl zájem automobilky Hyundai, která zvažovala jako jednu z možností vybudovat zde montovnu osobních vozů. Tehdejší vedení zlínského kraje a také regionálního sdružení ODS se k tomu postavilo velice vstřícně a začalo neprodleně jednat. Zlikvidovalo se holešovské letiště, zabrala se spousta hektarů půdy nejvyšší bonity. Zajímavým je, že s výkupy pozemků pro průmyslovou zónu problémy nebyly, kdežto vybudování protipovodňových hrází například v Tlumačově uvázlo právě na výkupu pouhých šesti pozemků. V Tlumačově se ale jednalo o pouhý veřejný zájem (co jiného je ochrana majetku a životů občanů, než veřejný zájem?), kdežto v Holešově šlo zřejmě o víc. Alespoň tak by se to mohlo někomu jevit.

Ano, původní představa až dvanácti tisíc, resp. současná střízlivější představa osmi tisíc pracovních míst je pro region opravdu atraktivní. Přesto se nemohu zbavit pochybnosti, zda se nejednalo o pouhou fantasmagorii krajských politiků. I kdyby Hyundai nakonec v Holešově svou montovnu postavila, je otázkou, zda by se v tomto regionu našel potřebný počet pracovníků odpovídající profesní skladby. Touha zviditelnit se byla zřejmě příliš velká a tak se rozjelo dobrodružství realizace budoucí automobilky bez náležitých právních podkladů, kterými by automobilka byla vázána na holešovský prostor. Nicméně, začalo se stavět. Například bez náležité dopravní obslužnosti. V září 2008 poklepem základního kamene byla sice zahájena výstavba rychlostní silnice R49 v úseku z Hulína do Fryštáku, navazující na dálnici D1. Když tuto investici za velké slávy společně s hejtmanem Liborem Lukášem zahájil ministr dopravy Aleš Řebíček, tak také deklaroval připravenost státu dodržet termíny výstavby této důležité silnice. Tato deklarace spolustraníka zlínského hejtmana byla dle všeho opět jaksi na vodě. V tomto roce se nestaví, protože nejsou peníze (i tak může vypadat ministerská, či spíše spolustranická deklarace), letošním březnovým rozhodnutím ministerstva dopravy bylo dokonce zrušeno stavební povolení a není vůbec zřejmé, zda a kdy se bude pokračovat.

Zóna se začala se stavět bez dokladovatelného zájmu investorů. Takže dnes, když je proinvestováno kolem jeden a půl miliardy, hledají se investoři, přičemž do dokončení zóny mají v následujících letech být dány další stovky milionů. Z tohoto pohledu se hysterické reakce správní rady Univerzity Tomáše Bati ve věci projektu vědeckého parku v Uherském Hradišti mohou jevit v poněkud jiném světle. Proč budovat něco v Uherském Hradišti, když vše je připraveno v Holešově, říká správní rada UTB. Vzhledem k tomu, že toto hysterčení stálo hlavu dnes už bývalého rektora UTB Ignáce Hozu, nabývám dojmu, že důvody uváděné předsednictvem správní rady jsou spíše pseudodůvody.

Konkurenční projekt, kterým je technologické inovační centrum, a které má být zřízeno právě v Holešovské průmyslové zóně, podporovaný jak správní radou UTB, tak zlínským krajem, dle všeho má částečně zakrýt díru, do níž spadly peníze spotřebované na holešovské dobrodružství, a také má být reklamním štítem, který má nalákat potenciální investory.

Správní rada UTB dle všeho nepřihlíží k obsahu projektu a k tomu, co to přinese univerzitě a potažmo Uherskému Hradišti (což může být další problém), ale k tomu, aby se někteří její členové zbavili politické a potažmo i osobní zodpovědnosti za problematickou investici v Holešově. Je náhodou, že v čele správní rady stojí místopředsedkyně strany, která byla v krajském zastupitelstvu koaličním partnerem vládnoucí ODS, a tudíž o vybudování holešovské průmyslové zóny spolurozhodovala? Je náhodou, že jeden z místopředsedů správní rady je bývalý hejtman a nynější předseda regionálního sdružení ODS? Je náhodou že další místopředsedkyní je páně exhejtmanova spolustraníčka, mocná primátorka Zlína?

Není bez zajímavosti, že negativní reakce proti vědeckému parku v Uherském Hradišti se naplno projevily až v polovině února, tedy v době, kdy se rozjížděla volební kampaň. Strach z otevření otázky účelovosti více než miliardové investice v Holešově dle všeho mohl být v předvolebním klání dost silným motorem k akcím, jejichž důsledkem nakonec bylo odvolání rektora UTB. A strach pokračuje. Máme před sebou komunální volby a voliči z Holešova a okolí se budou oprávněně ptát, co jim tato monstrinvestice přinesla dobrého. Rovněž tak se budou ptát voliči z Uherského Hradiště, proč kvůli problémům s holešovskou průmyslovou zónou, za níž nese svůj díl zodpovědnosti i současný uherskohradišťský starosta, nemůže být realizován projekt, kterým Uherské Hradiště nabude na významu.

Zodpovědným politikům, zatím bez osobní zodpovědnosti, tak jde o čas, kterého mají dost málo.

Autor: M. K. Pijáček | čtvrtek 3.6.2010 22:50 | karma článku: 11.74 | přečteno: 1013x

Další články blogera

M. K. Pijáček

Kdo za to může aneb Když pojem vlast se nenosí

Jsme v Česku, kde pojem vlast se nenosí. Jsme v Česku, kde národní hrdost, kterou mají jak Rusové, tak Američané, se zaměňuje za pálení trenek na Hradě a za strkání vlajky do vagíny. Kdo za to může? Prý učitelé a rodiče. Jen oni?

10.8.2018 v 14:30 | Karma článku: 38.87 | Přečteno: 2050 | Diskuse

M. K. Pijáček

To by mohlo stačit, pane Miloši Zemane! Běžte se léčit!

Když jsem Vám ve druhém kole prezidentských voleb se zaťatými zuby dal hlas, nebyla totiž lepší volba, myslel jsem si, že už mne nemůžete ničím překvapit. Ani ve snu mne nenapadlo, že volím člověka zřejmě duševně chorého.

14.6.2018 v 17:08 | Karma článku: 40.99 | Přečteno: 4984 | Diskuse

M. K. Pijáček

Hovězí rozhodnutí bruselské

Na základě pravidel přicházejících z Bruselu jeví se dost pravděpodobným, že nelegální migranti, kteří překročí hranice EU bez náležitého veterinárního osvědčení, můžou být utraceni.

5.6.2018 v 22:47 | Karma článku: 35.99 | Přečteno: 1005 | Diskuse

M. K. Pijáček

Trenýrky, hymna, vagina a espézetka

Zatímco zneuctění symbolů naší vlasti, za kterou tisíce našich spoluobčanů položily život, je považováno za uměleckou invenci, nepochopenou chátrou z umlčované většiny, přelepení symbolu EU na espézetce je málem kriminalizováno.

3.6.2018 v 17:51 | Karma článku: 47.02 | Přečteno: 7293 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Michal Pohanka

Mezinárodní den ženského orgasmu a další nesmysly

Co říkáte na Mezinárodní den prostitutek nebo Světový den toalet? Vybral jsem pro vás a krátce okomentoval několik netradičních svátků. Zbývá už jen Světový den bez mezinárodních dnů a bude se slavit úplně všechno

19.7.2019 v 18:50 | Karma článku: 21.55 | Přečteno: 501 | Diskuse

Michael Pálka

Moje setkání s Karlem Gottem....

.Ano, je to hrůza let, rok 1973 a cesta mého kamaráda a moje do Mongolska.Tam jsme se sice díky sešňěrovaným komunistickým poměrům nedostali, ale ruská tajga taky stála za to.

19.7.2019 v 14:58 | Karma článku: 20.16 | Přečteno: 407 | Diskuse

Jan Pražák

Nestrkej mi ten mobil pod sukni!

Maruška se nenápadně rozhlédla po poloprázdné kavárně, aby zkontrolovala, jestli se náhodou někdo nekouká a pak to provedla. Natočila se a dala si nohu přes nohu tak, aby umožnila mým očím neobvyklý pohled.

19.7.2019 v 14:50 | Karma článku: 19.55 | Přečteno: 672 | Diskuse

Lukáš Burget

Racketeová jede zpět do Německa

Kapitánka lodi Sea Watch 3, která v rozporu s italskými zákony a přes opakovaný zákaz přivezla do země migranty z Afriky, a které údajně hrozil v Itálii soud a vězení, je na cestě zpět do Německa.

19.7.2019 v 14:17 | Karma článku: 37.18 | Přečteno: 858 | Diskuse

Jan Sedláček

Nářečí na Malé Hané

Nedávno jsem četl, že se Hanáci smějí, jak v televizi interpretují hanácké nářečí (dnes je "správné" označení středomoravská nářečí).

19.7.2019 v 9:13 | Karma článku: 18.09 | Přečteno: 474 | Diskuse
Počet článků 283 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2220

Člověk, který má rád lidi. Přesto dokáže, a to velmi často, jiné nadzvedávat ze židle. Nekompromisní zastánce tradičních, tj. křesťanských hodnot. Velmi silný euroskeptik, odpůrce totalitářů pravých i levých. Z hloubi duše nenávidí lidskou hloupost, zejména pokud je spojená s jakýmkoliv druhem moci.

 

Najdete na iDNES.cz