Vzdělávání pouze Romů?

17. 05. 2009 14:12:00
V materiálu připraveném ministerstvem pro místní rozvoj na podzim minulého roku se hovoří o vzdělávání Romů jako o jedné z cest, vedoucích k jejich integraci do společnosti. Poněkud se tam zapomnělo, že se v tomto směru musí vzdělávat nejen Romové

Odhaduje se, že v Evropě žije zhruba 4 až 5 milionů Romů.[1] Navzdory výsledkům sčítání lidu v roce 2001 se jedná u nás o početně nejvýznamnější etnickou menšinu, která vedle nás žije již po staletí a se kterou jsme se nedokázali sžít. Pro většinu občanů majoritní společnosti v České republice tak soužití s Romy představuje společenský problém číslo jedna. Problém hluboce podceňovaný a fakticky neřešený. Jde o problém politický, ekonomický, zdravotní, bezpečnostní a především mravní. Počet našich romských spoluobčanů zatím nepřesahuje 3 procenta obyvatel. Dokud však zůstanou diskriminovanou, odstrkovanou, párijskou okrajovou skupinou, nebude tato země vskutku demokratickým, ba ani právním státem.Proto je nutnépřekonat a odstranit jakýkoliv druh sociální nebo kulturní diskriminace v základních právech člověka z důvodů pohlaví, rasy, barvy, společenského postavení, jazyka nebo náboženství, poněvadž odporuje Božímu záměru[2]. Zvláště nesmíme zapomínat, že Stvořitel nám svěřil obranu a rozvíjení důstojnosti lidské osoby[3]. V žádném případě pak není možné dosáhnout sociální spravedlnosti, jestliže není respektována transcendentní důstojnost člověka.[4] V této souvislostije nutno mít neustále na paměti, že Bůh je garantem lidské svobody[5], která je velmi těsně spjata se skutečností, že člověk je stvořen k Božímu obrazu[6]. Proto jakákoliv nespravedlnost, útlak či diskriminace, která neguje svobodu lidské osoby, je nevyhnutelně v rozporu s Božím záměrem ohledně člověka a protiví se nejen lidské důstojnosti, ale Bohu samotnému[7].

Řešit tzv. „romskou otázku“ musí začít především majoritní, tedy česká společnost, přičemž u samotných Romů je nutný předpoklad ochoty k nějakému řešení. Problém se mezitím rozšiřuje jednak o imigranty, jednak se objevují nové sociální skupiny, nezapadající do tradičních představ české společnosti a které můžeme nazvat jako sociálně vyloučené.[8] Česká společnost se na ně, stejně jako na Romy, dívá s podezíravostí a despektem, roste více či méně skrytá xenofobie. Na jedné straně se může jednat o přirozený důsledek procesu světové globalizace, kterému se Česká republika a tím ani česká společnost nemůže vyhnout, na straně druhé se zde více či méně projevuje dopad liberálně–tržního prostředí a tím také absence státního paternalizmu, především v pracovně–sociální oblasti,[9] s čímž se mnozí jedinci či dokonce celé skupiny, mezi něž musíme zahrnout i Romy, nedokáží vyrovnat. K tomu musíme připočítat většinou špatné zkušenosti, ať již skutečné či domnělé, včetně negativní medializace skutečných i zdánlivých problémů a z toho plynoucí různě intenzivní sociální distance vůči jednotlivým minoritám i k minoritám jako celku.

Dokážeme to řešit?

Z uvedeného plyne, že jak marginální skupiny společnosti, tak sama majoritní společnost musí dokázat se nové skutečnosti přizpůsobit. Vznik moderní multikulturní společnosti se neobejde bez konfliktů tradiční „české“ kultury s mnohdy velmi odlišnými kulturními vzorci minorit. Velkou roli v předcházení těchto konfliktů hraje systém vzdělávání celé společnosti, tedyjak majority, tak i všech minorit. Vliv resortu školství spolu s nejrůznějšími společenskými organizacemi a církvemi tím dostává novou dimenzi. Právě církve a církevní společenství, mezi nimiž co do velikosti a historické tradice dominuje církev katolická, mají velký potenciál využitelný při formování postojů majoritní společnosti vůči jakkoliv se odlišujícím spoluobčanům. Církevní školství rozvíjející religiozitu studentů, je potom kombinací vlivu školní výchovy s pastorací. Tedy školství stavící na biblickém základě, v němž na prvním místě je láska k člověku jako takovému.

Absolventi gymnázií a částečně i ostatních středních škol, tj. budoucí vysokoškoláci a tedy svým způsobem „inteligenční elita“, v brzké budoucnosti se budou velkou měrou podílet na řešení problémů soužití nejenom s Romy, ale i s dalšími skupinami obyvatel České republiky, k nimž majoritní česká společnost vzhlíží se strachem či despektem.

Postavení Romů a ostatních sociálně vyloučených skupin v české společnosti je však třeba chápat v kontextu sociálních vztahů a vazeb.

Střední školy všeho druhu vč. gymnázií, tedy církevní i sekulární, však nedávají svým studentům v rámci celostátních osnov dostatečnou průpravu pro řešení těchto problémů. Církevní školy by na tom měly být lépe s ohledem na:

  • relativně vysokou religiozitu studentů;
  • povinou výuku náboženství, příp. křesťansky orientovanou etiku.

Křesťanský[10] profil těchto budoucích vysokoškolských absolventů bude mít nezastupitelný vliv na způsoby, jakými se problémy v nové multikulturní společnosti budou řešit. Zda přispějí k zakonzervování nebo dokonce ke gradaci stávajících problémů a nesrovnalostí, tedy k jejich neřešení, nebo povedou k postupnému osvobození české společnosti z kulturního, ekonomického, sociálního a politického otroctví, které brání lidem žít v souladu s jejich důstojností[11].

Samozřejmě, jsme převážně sekulární společností a mládež nám nestuduje pouze na církevních školách. Právě naopak. Nicméně i na světských školách je nutné se tomuto problému věnovat. Vodítkem může být zavádění etické výchovy nebo alespoň nepovinné náboženské výchovy. To se v rámcí tzv. školních vzdělávacích programů nějakým způsobem děje, ale dle mých poznatků v dostatečném rozsahu či zaměření. Je nutné v daleko větším měřítku věnovat pozornost multikulturním problematikám ve vzdělávání se zaměřením se na etnika a další skupiny, jejichž problematika se jeví jako nejožehavější. Dnes to jsou Romové, zítra se bude jednat o muslimy, židy, nebo – obrazně řečeno – o „Indiány z Afriky“.

Pokud spolu budeme chtít žít, musíme se domluvit. A musíme to také chtít a hlavně, musíme to také umět. Je to běh na dlouhou trať, ale je na nás všech, na nás tzv. spořádaných občanech, na Romech a nevím na kom ještě. A hlavně, je to jedna z cest, po kterých se musí jít.


[1] Uvedené hodnoty mají charakter expertních odhadů. V jednotlivých zemích se liší způsob, jakým jsou Romové definováni a jak jsou údaje zjišťovány a zpracovány.

[2] Gaudium et spes, čl. 29, in: Dokumenty II. vatikánského koncilu. Praha 1995

[3] JAN PAVEL II., Sollicitudo rei socialis, čl.47.

[4] Srov. Katechizmus katolické církve. čl. 1929.

[5] Srov. Kompendium sociální nauky církve, čl. 135, 136 .

[6] Srov. KSNC, čl. 48.

[7] Srov. POSPÍŠIL, C.V., Tajemství Trojjediného a lidská společnost. In SALVE – Revue pro teologii a duchovní život, 3-4/2006.

[8] Pojem „sociálně vyloučený“ má poněkud širší význam a může se za určitých okolností týkat každého jednotlivce nebo skupiny i z majoritního obyvatelstva.

[9] Státní paternalismus se ovšem dále projevuje v demotivujícím systému sociálních dávek, který těmto jednotlivcům a skupinám nepomáhá, ale naopak vytváří podmínky pro nový styl života, kde nejrůznější dávky jsou často jediným a z pohledu těchto lidí i legálním zdrojem příjmů.

[10] Pro tento článek je a priori uvažováno křesťanství, resp.křesťanské církve. Nesmíme však zapomenout, že i nekřesťanská náboženství mají v české společnosti své místo a budou se muset rovněž spolupodílet a v mnohém již spolupodílejí na řešení nejrůznějších problémů české společnosti.

[11] Srov. Náboženský rozměr výchovy v katolické škol, čl.94. Kongregace pro katolickou výchovu, Řim 1988. Vydal Sekretariát ČBK, Praha 1994.

Autor: M. K. Pijáček | neděle 17.5.2009 14:12 | karma článku: 15.96 | přečteno: 2287x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ostatní

Ladislav Jakl

Dělají z nás ženy! Nebo jen hlupáky?

Jsme všichni obětmi tajemného spikleneckého experimentu, kdy pomocí přísad do potravin globální vládci nadělají z chlapů zženštilé hermafrodity, neschopné plodit děti?

28.3.2024 v 18:55 | Karma článku: 29.69 | Přečteno: 579 | Diskuse

Milan Šupa

Čerpejme sílu ke vzestupu z prožití reality Ducha

Myslím, tedy jsem! Tato slova jsou lež! Jsou omylem! Kdo je akceptuje, sází na falešnou kartu a promrhává svůj život. Ztotožňování vlastní jsoucnosti s rozumem a myslí je tou největší tragédií, která nás může postihnout.

28.3.2024 v 16:13 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 52 | Diskuse

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 24 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 15.66 | Přečteno: 302 |

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma článku: 19.79 | Přečteno: 527 | Diskuse
Počet článků 284 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2236

Člověk, který má rád lidi. Přesto dokáže, a to velmi často, jiné nadzvedávat ze židle. Nekompromisní zastánce tradičních, tj. křesťanských hodnot. Velmi silný euroskeptik, odpůrce totalitářů pravých i levých. Z hloubi duše nenávidí lidskou hloupost, zejména pokud je spojená s jakýmkoliv druhem moci.

 

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...